Hem » Affiliatemarknadsföring för nybörjare
Affiliatemarknadsföring

Affiliatemarknadsföring för nybörjare

Detta inlägg är en annons för Adrecord och innehåller annonslänkar.

Affiliatemarknadsföring (affiliate marketing) är en prestationsbaserad marknadsföringsstrategi som har visat sig fungera väldigt väl. Strategin går ut på att företag använder sig av en eller flera affiliates som marknadsför företagets produkter eller tjänster. En affiliate fungerar som en mellanhand mellan företaget och kunden samt får en provision för varje försäljning eller registrering som genereras. Detta symbiotiska samarbete mellan företaget och dess affiliates skapar en vinn-vinn-situation för de båda partner och blir därför allt mer populärt.

Affiliatemarknadsföring är faktiskt ingen ny företeelse utan denna strategi har använts sedan slutet av 1990-talet. Däremot har den utvecklats en hel del med åren i takt med att internet i stort har förändrats och formats. Idag finns det därför stora och komplexa affiliatenätverk som använder sig av sofistikerade spårningssystem för att spåra transaktioner. Dessutom finns det idag tusentals bloggare, influerare och digitala marknadsförare som livnär sig på att vara affiliates.

I denna guide till affiliatemarknadsföring för nybörjare beskriver jag detta fenomen i detalj. Jag beskriver bland annat dess mekanismer, fördelar och utmaningar. Detta för att du ska kunna få en bra förståelse för hur det hela fungerar. Efter att ha läst igenom guiden kan du sedan fatta beslut kring huruvida du vill prova på att bli affiliate eller inte.

Hur fungerar affiliatemarknadsföring?

Affiliatemarknadsföring är en dynamisk och mångfacetterad strategi för marknadsföring på nätet. För att till fullo förstå sig på den och dess potential behöver du först få en förståelse för de olika mekanismer som får kugghjulen att snurra. Det finns nämligen flera olika delar som samverkar bakom kulisserna för att få allt att fungera.

Så fungerar affiliatemarknadsföring

För att beskriva hur affiliatemarknadsföring fungerar kan vi bryta upp det hela i tre delar: annonsören, affiliaten (partnern) och kunden.

  • Annonsören är en e-handlare, en långivare eller något annat företag som vill annonsera för att kunna sälja en produkt eller tjänst. En annonsör kan antingen välja att skapa ett alldeles eget affiliateprogram eller gå med i ett större affiliatenätverk. Genom att göra detta kan annonsören förse sina affiliates (partners) med kampanjmaterial (exempelvis reklambanners eller länkar). För att spåra den trafik som en partner driver till annonsörens sajt används spårningslänkar. Annonsören betalar i slutändan en provision till sina partners för de konverteringar som dessa genererar via sin digitala trafik.
  • Affiliaten (partnern) är den som marknadsför annonsörens produkter eller tjänster. Detta görs genom att partnern använder annonsörens kampanjmaterial på sin webbplats, blogg eller profil på sociala medier. Genom att göra detta kan partnern driva trafik till annonsörens webbplats. I takt med att trafiken konverterar (resulterar i försäljningar, registreringar eller klick) på annonsörens sajt erhåller partnern en provision.
  • Kunden är den slutanvändare som interagerar med partnerns innehåll och i slutändan gör ett köp eller en registrering. Kunden klickar på partnerns affiliatelänk (spårningslänk), landar på annonsörens webbplats och vidtar förhoppningsvis önskad åtgärd. Det är alltså kundens agerande som bestämmer huruvida en provision ska betalas ut eller ej.
Affiliatemarknadsföring

Olika modeller för affiliatemarknadsföring

Det finns flera olika modeller som kan användas för affiliatemarknadsföring. Varje enskild modell har sina egna regler för hur en partner blir belönad:

  • Betalning per försäljning (pay per sale). Denna modell ger partnern en provision då kunden gör ett köp via annonsörens sajt. Provisionen utgörs ofta av en procentandel av försäljningen men kan även vara ett fast belopp.
  • Betalning per klick (pay per click). I denna modell får partnern betalt utifrån hur många klick som genereras. Kunden behöver alltså inte göra ett köp för att att partnern ska erhålla en betalning. Det räcker med att kunden bara klickar på länken och tas vidare till annonsörens webbplats.
  • Betalning per lead (pay per lead). Denna modell ger partnern betalt när kunden utför en viss handling. Det kan till exempel handla om att reigstrera sig för en provperiod, prenumerera på ett nyhetsbrev eller fylla i ett formulär på annonsörens webbplats. Denna handling kallas för ett lead.

Viktiga begrepp och koncept inom affiliatemarknadsföring

För att förstå sig på affiliatemarknadsföring är det också viktigt att bekanta sig med de begrepp och koncept som ofta används. Du bör framför allt känna till dessa:

  • Affiliatenätverk. Detta är en plattform som kopplar samman annonsörer med partners.
  • Konverteringsgrad. Konverteringsgraden anger hur många procent av kunderna som utför den önskade handlingen.
  • Spårningstid. Spårningstiden anger hur lång tid efter kundens klick på en affiliatelänk partnern kan få betalt för konverteringen.

Det finns även flera andra viktiga begrepp och koncept som du bör ha koll på. Dessa kommer jag att beröra lite senare i denna guide. Så här långt hoppas jag dock att du har fått en grundläggande förståelse för affiliatemarknadsföring och de olika mekanismerna. Fortsätt att läsa för att fördjupa din kunskap inom detta område!

Fördelarna med affiliatemarknadsföring

Det finns många fördelar med affiliatemarknadsföring för alla inblandade parter – annonsören, partnern och kunden. Dessa fördelar gör denna marknadsföringsmodell så attraktiv och populär.

Fördelarna för annonsören

De främsta fördelarna för annonsören är att denna modell:

  • Är kostnadseffektiv. Affiliatemarknadsföring är en prestationsbaserad marknadsföringsmodell. Detta innebär att annonsören endast betalar för det resultat som levereras. Därmed kan modellen användas för att minska marknadsföringskostnaderna och öka avkastningen på investerat kapital (ROI).
  • Utökar räckvidden. Med hjälp av sina partners kan annonsören nå nya kunder som de annars kanske inte hade haft tillgång till. Denna utökade räckvidd kan öka annonsörens försäljning och göra varumärket mer känt.
  • Ger tillgång till data. En annan fördel för annonsören är att denne får tillgång till värdefulla insikter från den data som genereras. Genom affiliatemarknadsföring kan en annonsör bland annat få insikter om kundbeteenden, preferenser och trender. Dessa kan senare användas för att utveckla nya marknadsföringsstrategier och även användas i produktutvecklingen.

Fördelarna för partnern

De viktigaste fördelarna för partnern är att modellen:

  • Ger en passiv inkomstkälla. Det krävs mycket arbete initialt med att sätta upp ett system för affiliatemarknadsföring och skapa innehåll är gjort. Men när väl detta är gjort kan partnern sedan tjäna pengar i sömnen. Via sin webbplats, blogg eller profil på sociala medier får partnern därmed en passiv inkomstkälla som fortsätter att ge avkastning. Detta gäller så länge som kunderna fortsätter att ta del av innehållet samt interagera med detta.
  • Kräver minimalt underhåll. En partner behöver inte skapa och hantera någon produkt för att tjäna pengar via affiliatemarknadsföring. Partnern kan istället ägna sig åt att marknadsföra annonsörens produkter eller tjänster. Detta gör att såväl administrationen och underhållet som risken i verksamheten är låg.
  • Gör det möjligt att jobba hemifrån. Affiliatemarknadsföring är en utmärkt marknadsföringsstrategi att använda dig av när du vill kunna jobba hemifrån. Du behöver inte hyra ett fysiskt kontor eller en butik att arbeta från. I själva verket kan du faktiskt jobba precis varifrån som helst i världen. Detta så länge som du har en stabil internetuppkoppling.

Fördelarna för kunden

De största fördelarna för kunden är att denna marknadsföring:

  • Ger tillgång till produktrecensioner och rekommendationer. Tack vare affiliatemarknadsföring kan kunder få tillgång till hjälpsamma produktrecensioner, guider och jämförelsetjänster. Med hjälp av dessa kan de enklare fatta rätt köpbeslut.
  • Möjliggör upptäckandet av nya produkter. Kunden kan också få möjlighet att upptäcka nya produkter eller tjänster genom denna typ av marknadsföring. Detta tack vare att de följer affiliates (partners) som marknadsför produkter och tjänster som kunderna annars kanske inte hade upptäckt.
  • Får en personlig shoppingupplevelse. En partner skräddarsyr ofta sitt innehåll för att det ska passa målgruppens behov och preferenser väl. Därmed får kunden på sätt och vis en personlig shoppingupplevelse genom att besöka partnerns webbplats, blogg eller profil på sociala medier.
Kund som kommer i kontakt med affiliatemarknadsföring

För att summera fördelarna med affiliatemarknadsföring ger modellen alltså en vinn-vinn-situation för alla inblandade parter. Annonsörerna kan nå en bredare målgrupp och öka sin försäljning på ett kostnadseffektivt sätt. Partners kan tjäna en stadig, passiv inkomst genom att marknadsföra de produkter eller tjänster som de älskar. Och kunderna kan njuta av en mer personlig shoppingupplevelse som hjälper dem att fatta rätt köpbeslut.

Så kommer du igång med affiliatemarknadsföring

Är du sugen på att bli affiliate men tvekar fortfarande inför detta beslut? Det kan kännas lite skrämmande att ge sig ut på denna resa. Men så länge du tar dig an det hela på ett strukturerat sätt kan du göra livet lättare för dig. Nedan tipsar jag om hur du kan komma igång på ett enkelt sätt!

  1. Hitta rätt nisch. Det första steget till att lyckas med affiliatemarknadsföring är att välja en nisch som du är intresserad av och kan mycket om. Nischen bör även ha en någorlunda stor målgrupp som kan vara intresserad av relevanta produkter eller tjänster. Genom att göra lite sökningar på nätet kan du ta reda på hur konkurrensutsatt din tilltänkta nisch är.
  2. Välj rätt produkter eller tjänster att marknadsföra. När du väl har valt en nisch är nästa steg att välja de produkter eller tjänster som du vill marknadsföra. Dessa bör vara relevanta för din nisch och därmed också vara av intresse för din målgrupp. Det lönar sig ofta att välja produkter som du personligen gillar och är intresserad av. På så vis kan du låta din entusiasm lysa igenom när du marknadsför dem.
  3. Skapa en kanal. Nästa steg är att skapa den kanal som du ska bedriva din marknadsföring i. Det kan röra sig om en profil på sociala medier, en webbplats eller en blogg. Enklast är att skapa en blogg där du bloggar för att locka till dig trafik från personer ur din tilltänkta målgrupp. Ta fram en plan för det innehåll som du har tänkt skriva om på bloggen. Se till så att din webbplats är proffsig, användarvänlig och tillför ett värde för besökarna.
  4. Gå med i ett affiliatenätverk. Ett affiliatenätverk fungerar som en mellanhand mellan dig som partner och annonsörerna. Genom att gå med i ett bra nätverk kan du få tillgång till många bra affiliateprogram som passar din nisch. Två exempel på populära affiliatenätverk som jag gillar är Adtraction och Adrecord. Jag är själv medlem i bägge dessa nätverk och tycker att de fungerar väldigt bra!
  5. Skapa bra innehåll. Innehållet är den verkliga motorn i affiliatemarknadsföring. Du bör skapa innehåll som håller en hög kvalitet och inte bara marknadsför de olika produkterna utan även tilltalar din målgrupp. Innehållet bör alltså tillföra ett värde och inte bara finnas till för att pracka på besökarna en produkt eller tjänst. Du kan till exempel skapa produktrecensioner, guider och andra informativa artiklar som ger läsarna användbar information.
  6. Använd SEO för att driva trafik. För att lyckas med affiliatemarknadsföring är det viktigt att du får tillräckligt mycket trafik till din webbplats. Detta för att du i sin tur ska kunna driva trafik vidare till annonsörernas sajter. Därför bör du använda dig av sökmotoroptimering (SEO) för att få din webbplats att ranka högt i sökresultatet på Google och andra sökmotorer. Använd därför relevanta sökord, skapa högkvalitativt innehåll och bygg länkar tillbaka till din sajt. Men se till att göra detta på ett sätt som är förenligt med Googles riktlinjer – annars riskerar du att straffas genom en sämre ranking!

Exempel hämtade från verkligheten

Undrar du hur affiliatemarknadsföring ser ut och fungerar i praktiken? Detta kan jag belysa genom att presentera ett antal olika exempel som är hämtade från verkligheten:

Cash24

Här på Cash24 använder jag mig av denna marknadsföringsmodell för att generera intäkter. Jag gör detta dels genom artiklar som den du läser just nu. I denna guide finns nämligen en spårningslänk som leder till affiliatenätverket Adrecord. Men det finns även fler interna exempel på affiliatemarknadsföring, såsom startsidan med sitt verktyg för att jämföra lån. Det verktyget använder sig av spårningslänkar till annonsörer från ett annat nätverk, närmare bestämt Adtraction.

Skärmdump från Cash24

Hund24

På Hund24 finns en salig blandning av artiklar där de allra flesta faktiskt saknar spårningslänkar och istället genererar intäkter via reklamannonser. Men framför allt när det kommer till produktrecensioner används sådana länkar för att driva trafik till en annonsörs webbplats. Ett exempel på en sådan artikel är recensionen av Non-stop dogwears klövjeväska Amundsen Pack. Där används faktiskt inget större affiliatenätverk utan istället en överenskommelse direkt med tillverkaren av produkten.

Skärmdump från Hund24

Empat.se

Ett annat exempel på hur affiliatemarknadsföring ser ut i praktiken hämtar jag från webbplatsen Empat.se. I artikeln Kristaller för nybörjare – 12 stenar du måste spana in finns nämligen affiliatelänkar till flera av de kristaller som rekommenderas. I detta fall är spårningslänkarna hämtade från ett affiliatenätverk (Adrecord).

Skärmdump från Empat.se

Som du märker kan alltså lösningarna se lite olika ut beroende på webbplats och målgrupp. Det viktigaste är att du hittar en lösning som funkar bra i just din nisch.

Så kan du hantera de vanligaste utmaningarna

Affiliatemarknadsföring är en marknadsföringsmodell som bjuder på en hel uppsjö med olika möjligheter. Samtidigt är den även förknippad med vissa utmaningar och potentiella nackdelar. Därför är det viktigt att du lär dig att hantera de vanligaste utmaningarna.

Hantera en hård konkurrenssituation

I de lite mer populära nischerna kan konkurrensen vara väldigt hård. Därmed kan det vara svårare att sticka ut och få trafik till sajten via sökmotorer.

Lösningen på denna utmaning är att skapa ett unikt innehåll av hög kvalitet som ger besökarna ett värde. Se också till att optimera ditt innehåll för de lite längre, mindre konkurrensutsatta sökorden som ändå har en viss sökvolym.

Bibehåll kundernas förtoende

Kunderna kan ibland vara skeptiskt inställda till att klicka på affiliatelänkar. De kan också tänka sig att du är färgad i dina recensioner eller att du marknadsför produkter som inte är särskilt bra eller relevanta.

Lösningen på denna utmaning är att vara transparent med dina läsare om att du är medlem i affiliatenätverk och erhåller en provision på köp. Se också till att du bara marknadsför produkter som faktiskt håller en hög kvalitet och som du själv tror på. Dessutom är det viktigt att du är objektiv i dina recensioner och produktrekommendationer.

Se till så att trafiken och försäljningarna ligger på en stabil nivå

Det kan vara en stor utmaning att hålla den trafik som genereras på en stadig nivå så att försäljningsnivån också är stabil över tid.

Lösningen på denna utmaning är att regelbundet producera nytt och värdefullt innehåll som din målgrupp gillar. På så vis kan du få besökarna att återvända till din webbplats. Använd också strategier för sökmotoroptimering för att öka din sajts synlighet i sökresultatet. Kanske borde du även fundera på att börja med e-postmarknadsföring som ett sätt att hålla kontakten med din målgrupp?

Håll dig uppdaterad om förändringar och trender

Affiliatemarknadsföring är en typ av marknadsföring som är väldigt dynamisk och ständigt föränderlig. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och förändringarna i branschen för att nå framgång.

Lösningen på denna utmaning är att hålla dig ajour med trender i branschen samt förändringar i sökmotorernas algoritmer. Se till att följa inflytelserika personer som har koll på läget och tillskansa sig så mycket information som möjligt.

Överlag gäller det att planera strategiskt, ständigt fortsätta lära och vara anpassningsbar. På så vis kan du förbereda dig på bästa sätt för att möta de olika utmaningarna och lyckas väl med din affiliatemarknadsföring.

Vanliga frågor om affiliatemarknadsföring

Vad är affiliatemarknadsföring?

Affiliatemarknadsföring är en marknadsföringsmodell som bygger på att an partner agerar mellanhand mellan annonsören och kunden. Partnern driver trafik till annonsörens webbplats och erhåller en provision för de försäljningar som görs. Ofta är även ett affiliatenätverk inblandat.

Vad gör en affiliate?

En affiliate är en privatperson eller ett företag som marknadsför en annonsörs produkt eller tjänst. Detta görs på ett sätt som är tilltalande för potentiella kunder. Det handlar alltså om att övertala kunden om att produkten är bra och uppmuntra till köpet.

Kan man tjäna pengar som affiliate?

Ja, man kan tjäna pengar som affiliate. Detta genom att använda sitt inflytande för att generera försäljningar åt sina samarbetspartners. När du gör detta erhåller du en provision på försäljningarna. Konkurrensen är hård men du kan lyckas om du fokuserar på en specifik nisch.

Hur blir man affiliate?

Du kan bli affiliate genom att etablera ett samarbete direkt med en tillverkare eller återförsäljare. Enklast är dock att gå med i ett redan befintligt affiliatenätverk. Genom att göra detta får du tillgång till många olika annonsörer att samarbeta med.

Avslutande tankar

Affiliatemarknadsföring är en marknadsföringsmodell som såväl privatpersoner som företag kan använda sig av för att tjäna pengar hemifrån online. När den implementeras på rätt sätt kan denna modell vara en vinnande lösning för alla inblandade parter. Förhoppningsvis har denna guide hjälpt dig att få en förståelse för hur modellen fungerar och hur du kan komma igång.

Läs mer

Om skribenten